منتدى أصدقاء للأبد

بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي


نتحدى الفراق فى آخر سنوات الدراسة ----- حقا كلمة شكر واجبة لصاحبة الفكرة د. مروة رمضان ------ المؤسسون / الفرقة الرابعة كلية الآداب جامعة الزقازيق
 
الرئيسيةالرئيسية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
بـنـدق
Adminstrator
Adminstrator
avatar

عدد المساهمات : 376
تاريخ التسجيل : 04/05/2009
العمر : 29
الموقع : الأرض المباركة ( مــصــر ســابــقـا )

مُساهمةموضوع: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-05-09, 12:38 am

قالوا مبارك راح يبقى ريس
قولنا طيب شئ كويس
يبات و يصحى بيراعينا
و يعمل كل الحلو لينا
كلام سمعه جدود اللى خلفوا أهالينا
-----------------------------------------------
مرت سنين و الحالة طينة
و الناس فى بيوتها حزينة
كل يوم بنشوف بلاوى
و كل نسمع حكاوى
و الشعب لسه فى نومه عايش على المساطب و القهاوى
-----------------------------------------------
صبحت بلدنا دى خرابة
فيها امة من الغلابة
و فيها شوية وشوش
من زمان ما اتغيروش
نفسنا نصحى نلاقى مرة وش ما شفناهوش
-----------------------------------------------
و لسه الشعب نايم
و الفقر ده حال و دايم
شعب روحه فى ايد ديابة
شعب عايش جوه غابة
شعب ساكت و راضى بالظلم من كتر الطيابة
-----------------------------------------------
امتى الشعب يسيب سريره
يقوم و يعارض كبيره
يا شعب نايم فى العسل
معندوش ريحة الأمل
شعب شايل على راسه ألف علة من العلل
-----------------------------------------------
قالوا مبارك راح يبقى ريس
قولنا طيب شئ كويس
يبات و يصحى بيراعينا
و يعمل كل الحلو لينا
كلام سمعه جدود اللى خلفوا أهالينا
-----------------------------------------------
مرت سنين و الحالة طينة
و الناس فى بيوتها حزينة
كل يوم بنشوف بلاوى
و كل نسمع حكاوى
و الشعب لسه فى نومه عايش على المساطب و القهاوى
-----------------------------------------------
صبحت بلدنا دى خرابة
فيها امة من الغلابة
و فيها شوية وشوش
من زمان ما اتغيروش
نفسنا نصحى نلاقى مرة وش ما شفناهوش
-----------------------------------------------
و لسه الشعب نايم
و الفقر ده حال و دايم
شعب روحه فى ايد ديابة
شعب عايش جوه غابة
شعب ساكت و راضى بالظلم من كتر الطيابة
-----------------------------------------------
امتى الشعب يسيب سريره
يقوم و يعارض كبيره
يا شعب نايم فى العسل
معندوش ريحة الأمل
شعب شايل على راسه ألف علة من العلل

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.bondokhere.blogspot.com
JEMY MARTIN
Manager
Manager
avatar

عدد المساهمات : 317
تاريخ التسجيل : 04/05/2009
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-05-09, 2:21 am

جامده يا وااااااااااد يا بندق
بس ياريت تلحق تجهز الشنطة
لان حبايبنا جاينلك ف الطريق
واطمن انا هصورلك الامتحانات

واسيبهالك لما تخرج ده لو خرجت يعنى لا سمح الله

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Shams
Manager
Manager
avatar

عدد المساهمات : 669
تاريخ التسجيل : 05/05/2009
العمر : 30

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-05-09, 5:14 pm

جامده يا شريكى

بس إحنا شركاء ف أى حاجه انت عايزها
بس بلاش أنا المره دى
بس معاك بقلوبنا وبصالح الدعاء
ع فكرة انا هبقى أزورك وأجيبلك
جبنه ولانشون
ده إنت الغالى ولا ناسى
ده أنت حبيبى من أيام ال..........
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://shams.blogaraby.com/
بـنـدق
Adminstrator
Adminstrator
avatar

عدد المساهمات : 376
تاريخ التسجيل : 04/05/2009
العمر : 29
الموقع : الأرض المباركة ( مــصــر ســابــقـا )

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-05-09, 9:46 pm

JEMY MARTIN كتب:
جامده يا وااااااااااد يا بندق
بس ياريت تلحق تجهز الشنطة
لان حبايبنا جاينلك ف الطريق
واطمن انا هصورلك الامتحانات

واسيبهالك لما تخرج ده لو خرجت يعنى لا سمح الله

يا عمى على رأى المثل

ايش ياخد الريح من البلاط

أو

هيصغطوك يا قرد ... هيعملوك ايه ؟

عادى يا جيم

و متخافش انا قاعد على قلبك فى الامتحانات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.bondokhere.blogspot.com
بـنـدق
Adminstrator
Adminstrator
avatar

عدد المساهمات : 376
تاريخ التسجيل : 04/05/2009
العمر : 29
الموقع : الأرض المباركة ( مــصــر ســابــقـا )

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-05-09, 9:57 pm

Shams كتب:
جامده يا شريكى

بس إحنا شركاء ف أى حاجه انت عايزها
بس بلاش أنا المره دى
بس معاك بقلوبنا وبصالح الدعاء
ع فكرة انا هبقى أزورك وأجيبلك
جبنه ولانشون
ده إنت الغالى ولا ناسى
ده أنت حبيبى من أيام ال..........

ماشى يا عم شريف

بتبعنى يا شيرى

الندالة فى دمك

هههههههههههههههههههه

نورت يا شيرى يا صديقى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.bondokhere.blogspot.com
HAMOZA
New friend
New friend
avatar

عدد المساهمات : 17
تاريخ التسجيل : 09/05/2009
العمر : 28
الموقع : http://justtry4.all-up.com

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-05-09, 11:38 pm

ايه يا بندق كله عليك كده ليه
هما مايعرفوش انك خبرة ستة ساعات قبل كده ولا ايه
اوعى تكون فاكرنى بسيح لا سمح الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://justtry4.all-up.com
بـنـدق
Adminstrator
Adminstrator
avatar

عدد المساهمات : 376
تاريخ التسجيل : 04/05/2009
العمر : 29
الموقع : الأرض المباركة ( مــصــر ســابــقـا )

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-05-10, 12:58 am

HAMOZA كتب:
ايه يا بندق كله عليك كده ليه
هما مايعرفوش انك خبرة ستة ساعات قبل كده ولا ايه
اوعى تكون فاكرنى بسيح لا سمح الله
ايه الصياح ده بس

ليه كدة يا حاج احمد

عموما نورت يا معلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.bondokhere.blogspot.com
noha el3wdy
New friend
New friend


عدد المساهمات : 39
تاريخ التسجيل : 05/05/2009

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-06-01, 3:23 pm

بجد حلوة جدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
maher
New friend
New friend
avatar

عدد المساهمات : 46
تاريخ التسجيل : 30/05/2009
العمر : 27

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-06-01, 6:29 pm

يابندق انت قولت كل اللى كان نفسى اقولو من زمان بس مش عرفت اعبر عنو
وانا معاك يامان فى اى حاجة واحنا مبنخافش من اى حد
واستمر يابندق واحنا كلنا معاك
قصيدة جامدة جدا ومعبرة بجد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
lovelysmile
Adminstrator
Adminstrator
avatar

عدد المساهمات : 321
تاريخ التسجيل : 04/05/2009
العمر : 29

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-06-02, 11:13 pm

جامده جدا يابندق

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بـنـدق
Adminstrator
Adminstrator
avatar

عدد المساهمات : 376
تاريخ التسجيل : 04/05/2009
العمر : 29
الموقع : الأرض المباركة ( مــصــر ســابــقـا )

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-06-03, 1:02 am

ميرسى يا نهى
و يارب كل اللى اكتبه يعجبك

ميرسى يا ماهر باشا و احنا ما بنخافش و الرجالة ما تخافش

ميرسى يا سعادة الباشا المدير
نجاملك فى الافراح يا حمادة يا غالى

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.bondokhere.blogspot.com
sadlysmile
Moderator
Moderator
avatar

عدد المساهمات : 568
تاريخ التسجيل : 05/06/2009
العمر : 27
الموقع : http://4everfriends.all-up.com

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-06-10, 3:27 am

بجد حاسب ليمسكوك
بجد كلام حلو
وربنا يستر
Rolling Eyes Rolling Eyes

_________________


لما يا عمري جيت أسوة زماني نسيت يا سلام آه حبك دوا

بيكفيني يللي راح من عمري أنا حلك يا قلبي ارتاح و اتهنى بالهنا


ونعوووووووود بعد غيااااااااااااااااااب

rody&shams
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بـنـدق
Adminstrator
Adminstrator
avatar

عدد المساهمات : 376
تاريخ التسجيل : 04/05/2009
العمر : 29
الموقع : الأرض المباركة ( مــصــر ســابــقـا )

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-06-10, 6:14 am

العمر و الرب واحد

و قال على رأى المثل

ضربوا الاعور على عينه





قالهم كسرتوا النضارة


هههههههههههههههههههههههههههه

ميرسى على مرورك يا رضوى

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.bondokhere.blogspot.com
sadlysmile
Moderator
Moderator
avatar

عدد المساهمات : 568
تاريخ التسجيل : 05/06/2009
العمر : 27
الموقع : http://4everfriends.all-up.com

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-06-10, 6:52 am

هههههههههههههههههههه
يخربيت عقلك يا احمد
لا خد بالك من نفسك بجد

_________________


لما يا عمري جيت أسوة زماني نسيت يا سلام آه حبك دوا

بيكفيني يللي راح من عمري أنا حلك يا قلبي ارتاح و اتهنى بالهنا


ونعوووووووود بعد غيااااااااااااااااااب

rody&shams
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بـنـدق
Adminstrator
Adminstrator
avatar

عدد المساهمات : 376
تاريخ التسجيل : 04/05/2009
العمر : 29
الموقع : الأرض المباركة ( مــصــر ســابــقـا )

مُساهمةموضوع: رد: قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق   2009-06-13, 11:30 am

الرزق على الله يا رضوى

و بعدين فى السجن هلاقى أكل و شرب و نومة و احتمال شغل

و كل ده ببلاش

طب بذمتك مش احسن من بره

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.bondokhere.blogspot.com
 
قصيدة " قالوا .. " بقلم بـنـدق
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» لماذا سمي جبل "افرست" بهذا الاسم؟
» شرح عمل فورمات "تهيئة" الجوال و بطاقة الذاكرة
» مصري ينتحر "شنقاً" على أشهر كباري القاهرة لعجزه عن الزواج
» أبو تريكة يؤكد استعداده للمشاركة في احتفالات "الخضر" بالمونديال
» " فزاعة" ناصر ولارا,,,منع رفع صور ديالا عودة

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى أصدقاء للأبد  :: أدب وأدباء :: ابداعات الأعضاء-
انتقل الى: